Vier Nederlandse ondernemers lanceren woensdag een nieuwe online supermarkt.
Crisp, ‘de eerste app-only verssupermarkt van Nederland’, haalde in tien weken 3 miljoen euro aan startkapitaal op. Het bedrijf heeft sinds april dertig mensen aangenomen. De Crisp-app is vanaf deze woensdag te downloaden en gebruiken.
De propositie luidt ongeveer zo: consumenten worden enthousiast van verse kwaliteitsproducten van regionale makers en kwekers, maar willen daar niet stad en land voor aflopen. Naast een centraal verkooppunt belooft Crisp zes dagen per week levering binnen een dag.
Aan de gecombineerde ervaring van de oprichters zal het niet liggen. Tom Peeters was medeoprichter van Westwing, de online meubelwinkel die onlangs naar de beurs ging. Michiel Roodenburg werkte tien jaar voor retailreus Ahold. René Bink was directeur van versproductengroothandel StreekSelecties en Eric Klaassen is oprichter van digitaal-adviesbureau Bloom.
In het persbericht spreekt Crisp ambitieuze verwachtingen uit van de onlinemarkt voor boodschappen en de eigen rol daarin. We belden met CEO Tom Peeters om alvast voorzichtig te toetsen hoe realistisch die zijn.
Voor 22.00 uur besteld is de volgende avond vers in huis. Hoe doen jullie dat met al die lokale leveranciers?
Peeters: “Dat is natuurlijk een uitdaging. We hebben een gekoeld distributiecentrum in het Amsterdam Food Center, een groothandelscentrum waar veel leveranciers sowieso al naartoe rijden. De bestellingen worden daar ’s nachts verzameld en ’s ochtends ingepakt. Verschillende partijen bezorgen de boodschappen dan de avond erop. Dat zijn bedrijven met mensen in loondienst, busjes van onszelf en bezorgers van PostNL in de buitengebieden.”
En voor mensen die juist ’s avonds niet thuis zijn?
“We beginnen met avondleveringen op weekdagen, tussen 18.00 en 22.00 uur binnen tijdvakken van een uur. Op zaterdag bezorgen we tussen 13.00 en 17.00 uur.”
Veelgenoemde drempel om online boodschappen te doen is de prijs. Kunnen jullie daarop wel concurrerend zijn, zeker met kwaliteitsproducten?
“Consumenten vinden speciaalzaken vaak te duur. Wij willen op een betaalbare manier verse kwaliteitsproducten aanbieden. De prijzen daarvan verschillen natuurlijk, maar we denken met Albert Heijn te kunnen concurreren op onderling vergelijkbare producten.”
En de bezorgkosten?
“Die zijn 2,95 euro als wijzelf het tijdvak van een uur aangeven. Je krijgt dan ’s ochtends het betreffende tijdvak te horen en ’s middags een Track&Trace-code waarmee je de bestelling precies kunt volgen. Kies je zelf een specifiek tijdvak, dan betaal je 5,95 euro. Vanaf 75 euro aan boodschappen is de bezorging gratis.”
Jullie citeren uit onderzoek dat de helft van Nederland bereid is om meer te betalen voor gezonder eten. Maar dezelfde onderzoekers zeggen dat supermarkten die beweren beter voedsel te leveren, zelden worden geloofd.
“Er is inderdaad een voortdurende wens naar transparantie daarover. Consumenten verdwalen in supermarkten in een bos van keurmerken, al dan niet zelf verzonnen. Wij geven naast de verplichte informatie over ingrediënten en allergenen ook extra achtergrondinformatie over de leverancier. Op basis daarvan kan de consument zijn eigen afwegingen maken.”
Jullie verwachten dat het marktaandeel voor online boodschappen stijgt van zo’n 3 procent nu naar 20 procent in 2025. Analisten van ABN Amro (9 procent) en marktonderzoeker Strabo (5-6 procent) zetten veel lager in.
“Die 20 procent is onze eigen verwachting. Wij kijken daarvoor naar landen die op dit gebied voorlopen, zoals de Verenigde Staten en Engeland. We geloven niet dat de groei lineair zal zijn, maar dat de onlinemarkt de komende jaren wordt opengebroken. Dat verschil gaat er komen door nieuwe toetreders op de markt, zoals we dat bij de maaltijdbezorgers en de taxi’s ook hebben gezien.”
Kun je al een uitspraak doen over de verwachte omzet?
“Onze focus ligt eerst op onze dienstverlening en het veroveren van onze plek op de markt. Bij succes is opschalen de volgende uitdaging. De komende maanden, laten we zeggen tot kerst, kunnen we qua capaciteit zo’n 10.000 klanten verwelkomen.”